اخبار


اعلام نحوه ارائه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بنیاد ملی نخبگان در سال ۹۵



بنیاد ملّی نخبگان به منظور پشتیبانی از فعالیت های تخصصی دانش آموختگان برترِ دانشگاهی که به فعالیت های فنّاورانه در شرکت‌هاي دانش بنيان اشتغال دارند، تسهیلات نظام وظیفۀ تخصصی را در نظر گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، شرایط اعطای تسهیلات نظام وظيفة تخصصي به دانش‌آموختگان افراد فعال در شرکت‌هاي دانش بنيان (دانش‌آموختگان برترِ فنّاور) به شرح زیر است:
۱- متقاضی باید دانش آموختۀ دورۀ كارشناسي ارشد یا دکتری تخصصی از یکی از مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری داخل یا خارج از کشور باشد که صحت مدارک صادره آن به تإیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ یا شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده باشد.
۲- از زمان دانش آموختگی متقاضی بیش از سه سال(برای دانش آموختگان دانشگاه های داخل کشور) و بیش از شش سال (برای دانش آموختگان دانشگاه های خارج از کشور) نگذشته باشد.

یادآوری: دانشجویان دوره دکتر تخصصی مراکز آموزش عالی، پِژوهش و فناوری داخل که از پیشنهاد رساله دکتری خود با موفقیت دفاع کرده اند، نیز در صورت موافقت استاد راهنما و تأیید دانشگاه محل تحصیل خود می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

۳- شرط لازم: متقاضيان براي نام نويسي در سامانه بايد شرايط زير را داشته باشند:
الف. دانش آموخته باید در یکی از شرکت های دانش بنیانِ مورد تأیید معاونت علمی و فنّاوری به مدت دست کم شش ماه (بر اساس فهرست بیمۀ شرکت) به طور تمام وقت به فعالیت مشغول بوده باشد. فهرست شرکت‌هاي مورد تأييد در صفحة اول سامانة www.daneshbonyan.ir قرار دارد.
ب. میانگین کل دوره کارشناسی متقاضیان باید بیش از ۱۴ و میانگین کل دوره تحصیلات تکمیلی آنان (کارشناسی ارشد و دکتر تخصصی) بیش از ۱۵ باشد.

۴- شرط کافی: متقاضی باید حائز بیشترین امتیاز از فعالیت های نخبگانی (شامل فعالیت های فنّاورانه، پژوهشی و آموزشی) بر اساس معیارهای بنیاد در میان متقاضیان باشد.

۵- مهم‌ترين مصاديق فعاليت‌هاي نخبگاني به شرح زير است:
الف. موفقيت‌هاي علمي در دانشگاه (آموزشي، پژوهشي، فنّاورانه و ...)
ب. كسب جايزه‌هاي تحصيلي بنياد
ج ‍. برگزيده شدن در جشنواره‌هاي علمي،پژوهشي،‌ فنّاورانة مورد تأیید بنياد
د‍. برگزيده شدن در جشنواره‌هاي معتبر ادبي و هنري يا فعاليت‌هاي‌قرآني مورد تأييد بنياد
ه‍. اشتغال در شركت‌هاي دانش‌بنيان (عضو هيئت مديره، مديرعامل و فعاليت تمام وقت در شركت دانش‌بنيان)

۶- شرکت دانش بنیان بايد دارای اظهارنامۀ مالیاتی باشد و کالاها و خدمات دانش بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامۀ مالیاتی به فروش رسانده باشد.
۷- هر یک از شرکت های دانش بنيان می تواند یک نفر و به ازای هر پنج میلیارد ریال فروش سالانه (بر اساس اظهارنامۀ مالیاتی) یا به ازای هر ده نفر نیروی کارشناسی شاغلِ تمام وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه)، یک نفر دیگر را معرفی کند. سهمیۀ مذکور تا سقف ده نفر برای هر شرکت در سال، برای مدت یک سال تعیین می شود و صرفاً برای همان سال قابل استفاده است.
۸- لازم است متقاضيان، معرفي نامة شركت متبوع خود را براساس الگوي مذكور در سامانة ثريا (soraya.bmn.ir) تهيه و بارگذاري كنند.
۹- هيچ نيازي به مراجعه حضوري فرد يا ارايه تقاضاي مکتوب به بنياد ملّي نخبگان/ معاونت علمي و فناوري نيست و فرد متقاضي بايد اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانةsoraya.bmn.ir ثبت و به‌ صورت الکترونيکي مراحل آن را پيگيري کند. پيام هاي لازم درباره وضعيت تقاضا (نقص مدارک و تأييد و يا عدم تأييد) در همين سامانه قابل مشاهده است.
۱۰- باتوجه به اينكه امتيازهاي دانش‌آموختگان به كمك نرم افزار تخصصي محاسبه مي‌شود لازم است:
۱۰-۱. همة اطلاعات به طور كامل در سامانه (soraya.bmn.ir) بارگذاري شود. بديهي است تا تكميل نهايي اطلاعات، فرايند بررسي آغاز نمي‌شود.
۱۰-۲. زمان بررسي پرونده (از زمان تكميل نهايي پرونده) در سامانه ۴۵ روز است و صرفاً پس از پايان اين زمان، امكان پاسخگويي وجود خواهد داشت.
يادآوري مهم: چنانچه در هر مرحله از بررسي مشخص شود متقاضي اطلاعاتي خلاف واقع را بارگذاري كرده است، متقاضي نه‌فقط از اين درخواست بلكه از تمامي تسهيلات بنياد محروم مي‌شود و عدم صداقت وي به دستگاه‌هاي ذي‌ربط اعلام و به لحاظ حقوقي موضوع پيگيري مي‌شود.
۱۱- چنانچه با درخواست متقاضي موافقت نشود، متقاضي مجاز است با ارتقاي فعاليت‌هاي نخبگاني خود صرفاً يك بار ديگر درخواست خود را در سامانه بارگذاري كند.
۱۲- از ابتدای مهرماه سال جاری، تمامي ارتباطات بنياد با مخاطبان براي استفاده از تسهيلات نظام وظيفه، صرفاً از طريق شبكه (و به شكل غيرحضوري) انجام خواهد پذیرفت. از اين رو چنانچه متقاضيان پرسش/ درخواستي درباره اين موضوع داشته باشند بايد با مراجعه به بخش «پاسخگويي به درخواست‌هاي شما» در وبگاه بنياد (به نشاني:http://ask.bmn.ir) ، درخواست خود را ارسال كنند تا مورد بررسي قرار گيرد.
شیوه نامه بهره مندی دانش آموختگان برتر فناور از تسهیلات خدمت نظام و ظیفه تخصصی