اساتید و دانشجویان عزیز، شما میتوانید سؤالاتی را که پس از مشاهده درس و مطالعه کتاب، با آن مواجه می شوید را در این قسمت از سایت ارسال نمایید تا در اسرع وقت توسط مهندس حسین نامی به آنها پاسخ داده شود.
پيش از ارسال سوال خود، پرسش‌هاي موجود در قسمت «آنچه که کاربران سایت پرسیده اند» را مطالعه نماييد و چنانچه پاسخ خود را نيافتيد سوالتان را براي ما ارسال كنيد. بديهي است به پرسش‌هايي كه در بخش «آنچه که کاربران سایت پرسیده اند» موجود باشد پاسخي داده نخواهد شد.
به جهت خوانایی بیشتر برای سایر کاربران لطفاً سوال خود را به فارسي درج كنيد و از ثبت سوال خود با حروف انگليسي خودداري نماييد.

آنچه که کاربران سایت پرسیده اند

کفایت داده

  • بانک تست GMAT
  • فائزه پودینه
در ازمون ۴۱ از کتاب ۵۰ ازمون
در سوال ۳۰ کتاب گزینه ۴ رو علامت زده
داده ی شماره یک بنابر خطوط مماس بردایره کافی نیست؟؟
چون اگر خطوط مماس بردایره رو از نقطه شروع تا برخورد با دایره دو به دو برابر بگیریم درنهایت فقط به ضلع bc نیاز داریم تا به جواب برسیم
با سلام، چون وضعیت DE مشخص نیست نمی توان با داده ی I پاسخ داد.مکان E و D می تواند روی اضلاع AB و AC جا به جا شود. ایراد وارد نیست و پاسخ همان گزینه 4 است.

سری های مک لورن

  • ریاضی عمومی 1(میکروطبقه بندی شده)
  • نواب
سلام و خسته نباشید مثال ۲۶ صفحه ۷۳۰ کتاب ریاضی عمومی ۱ چاپ بیست و دو دقیق تر توضیح داده بشه f(x چه جوری بدست اومده؟
با تشکر.
باسلام، توضیحات کامل است و ابهامی نمی بینم . درتمام مراحل توضیح فارسی عملیات هم نوشته شده است.

پایه های متعامد

  • حل سؤالات ریاضی مهندسی بدون دخالت دست (روش رد گزینه ها)
  • امیرحسین
سلام و عرض ادب
استاد در سوال 48 صفحه 80 کتاب گزینه ی دارای عدد ثابت یک دوم انتخاب شده در صورتی که در شرط T(x,0) صدق نمی کند. دقیقا سوال بعدی به خاطر شرطی مانند همین گزینه ای انتخاب شده که عدد ثابت ندارد
باسلام، این مورد شرط T(x,0)=0 غیر قابل قیاس با مثال بعد است.بحث ما چک کردن شرایط مرزی است . در مساله ی بعد هم شرایط مرزی را چک کرده ایم.

سری های هندسی

  • ریاضی عمومی 1(میکروطبقه بندی شده)
  • مصطفی
سوال در متن کتاب ریاضی ۱ مدرسان عنوان شده طول ضلع nصلعی منتظم محاطی برابر است با 2Rsin(180/n) _و طول ضلع n ضلعی منتظم محیطی برابر است با 2Rtg(180/n) در صورتی ک در متن کتاب جی مت دقیقا برعکس این نوشته شده
در کتاب جی مت در خصوص طول ضلع چندضلعی محاطی و محیطی صحبت شده در حالی که در کتاب ریاضی در خصوص شعاع چند ضلعی محاطی و محیطی. دایره ی محیطی دور یک چندضلعی محاطی قرار میگیره و دایره ی محاطی درون یک چندضلعی محیطی. در واقع اگر فرمول هارو با هم مقایسه کنید کاملا با هم تطبیق دارند چون چند ضلعی منتظمی محیطی با دایره ی محاطی رابطه داره و چند ضلعی منتظمی محاطی با دایره ی محیطی

حد توابع براکتی

  • ریاضی عمومی 1(میکروطبقه بندی شده)
  • حسین
با سلام
طبق فرمایش شما توابع براکتی در x هایی که داخل براکت را صحیح میکنند حد ندارد مگر اینکه طول مینیمم نسبی تابع داخل براکت باشد یا یک ضریب صفرشونده داشته باشد ، طبق این توضیحات چنین برمی آید که اگر نقطه ای که داخل براکت را صحیح میکند طول "ماکزیمم" نسبی تابع داخل براکت باشد حد نخواهد داشت ولی در مثال [4x-2x^2] میبینیم که ایکس مساوی یک، داخل براکت را صحیح میکند و طول "ماکزیمم" تابع هم هست ولی حد وجود دارد
ممنون میشوم این ابهام را رفع کنید.ممنون
باسلام، البته این نکته در کتاب میکروطبقه بندی جدید حذف شده ، ضمنا این نکته برای مینیمم صدق می کند و بحث ماکزیمم صادق نیست .

اشکال در مثال 28 فصل یک مدار 1 صفحه 21 چاپ چهاردهم 1397

  • تحلیل مدارهای الکتریکی ۱
  • مجید
با سلام و عرض ادب و احترام
ببخشید شماره مثال 28 هستش که قبل به اشتباه 29 نوشتم
وقتیکه برای ابرگره در نطرگرفته شده در مثال 28 فصل یک مدار 1 صفحه 21
چاپ چهاردهم 1397،قاون kcl  را می نویسیم اولا در گره v1 که قانون kcl
را می نویسیم
و  رابطه (1) بدست می آید و از این بابت مشکلی نیست اما وقتیکه برای
ابرگره قانون kcl
 را می نویسیم آخرین جمله باید 1/(22+v2) باشد که در کتاب 1/v2 آمده،علت
آن هم این است که ولتاژ ابرگره (22+v2) استالبته در پایین این مثال تذکر
10 را هم دادید که نفهمیدم(ولتاژ دو سر ابرگره متفاوت است یعنی
چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟) استاد  ممنون میشم که لطفا و خواهشا ایرادم را برطرف
کنید لطفا پاسخ را به ایمیلم بفرستید با تشکر

--
با تقدیم احترام
 با تشکر
با سلام،
ابرگره شامل 2 گره ی مختلف است که این دو ولتاژ متفاوتی دارند. وقتی قانون kcl برای این دو گره نوشته میشود، جریان های ورودی به ابرگره ممکن است به گره اول یا گره دوم وارد شوند و بنابراین این جریان ها می توانند متاثر از ولتاژ گره اول یا دوم باشند. در این مثال 4 جریان مختلف به ابرگره وارد میشوند که یکی مقدار مشخص 1 آمپر دارد. دو عدد از جریانهای ورودی که به گره بالایی ابرگره وارد میشوند، وابسته به v2+22 و یکی که به گره پایینی ابرگره وارد میشود، وابسته به v2 است.

مشکل در سوال ۵۰ صفحه31

  • تحلیل مدارهای الکتریکی ۱
  • حمید
سلام . ممنون بابت کتاب عالی تحلیل مدار
در سوال 50 از دو روش مختلف به دو جواب میرسم که برام مشکل سختی شده.
1 آیا میتوان در حلقه مربوط به منبع ولتاژ 2V1 روش kvl زد یا نه ؟
2 مگر ولتاژ دو سر مقاومت همان حلقه همان ولتاژ 2V1 نمیشود یعنی 4 و اگر آنرا تقسیم بر مقاومت 1/2Ω بکنیم جریان I2 بدست نمیاد که میشه 8 آمپر ولی در حل کتاب جریان I2 شده 12- آمپر . مگر جریان I2 از مقاومت فوق در همان حلقه نمیگذرد و ولتاژش هم همان 2V1 نیست.
لطفا کمکم کنید .ممنون
با سلام
جریان I2 جریان مقاومت 0.5 اهمی سمت راست نیست. بلکه اختلاف جریان مقاومتهای 0.5 اهمی سمت راست و بالایی مدار میباشد. به نظر میرسد روش تحلیل حلقه و مش را به درستی درک نکرده و این موجب بروز این اشتباه شده. بهتر است با دقت بالاتری این بخش و مثالهای مربوطه را مطالعه کنید.

مدار RLC پسیو

  • تحلیل مدارهای الکتریکی ۱
  • حسن
با عرض سلام و احترام
مدار RLC پسیو مفهومش یعنی چی؟ R پسیو خب مشخصه یعنی مقاومتی که مقدارش مثبت هست ولی LC پسیو یعنی چی؟ سلف و خازن هم انرژی را ذخیره میکنن هم بعدش اون انرژی را به مدار میدهند در این صورت سلف و خازن رو باید اکتیو فرض کنیم یا پسیو ؟
باسلام، در صورتی که مقدار L و C مثبت باشد پسیو است.

تاریخ تست سوالات

  • استعداد و آمادگي تحصيلي GMAT(کتاب اصلی)
  • Nima
سلام
تو کتاب gmat بعضی از تستهایی که گذاشتین، جلوش نوشتین مربوط به مقطع دکترا یا گروه علوم انسانی، تربیت بدنی، زبان ... .
میخواستم بدونم این سوالات هم برا ما که رشته کارشناسیمون الکترونیکه و برای ارشد داریم اقدام میکنیم، در کنکور میاد؟
باسلام، خواندن آن ها ضرری ندارد به هر حال در درس GMAT هرچه تست بیشتر شرایط بهتر.

مدار1 فصل 2 مثال47

  • تحلیل مدارهای الکتریکی ۱
  • حسین عابدین
با سلام.چرا در این مثال در معادله جریان u گذاشته نشده تا با مشتق گرفتن تابع ضربه ایجاد شود؟دلیلی دارد یا اشتباه است؟ممنون
با سلام، با توجه به گزینه ها مشخص است که پاسخ ضربه در t>0 مدنظر طراح بوده است و لذا میتوان براحتی u(t) را از تابع پاسخ پله حذف نمود چرا که تنها در t=0 مشتق آن مخالف صفر است و در t>0 مشتق صفر دارد.

سری فوریه

  • ریاضیات مهندسی (میکروطبقه بندی شده)
  • ساکتیان
سلامدر مبحث سری فوریه توضیح دادید که باید a نسبت به n زوج باشه.میتونید بیشتر توضیح بدید چطور متوجه بشم که زوج هست یا نه؟؟؟؟

تشکر
با سلام این مبحث به دبیرستان ربط دارد همان محبث تابع زوج و فرد اگر f(n)=f(-n) زوج و اگرf(n)=-f(-n) تابع فرد است. تابعf(n)=1/n فرد و تابع f(n)=1/n2 ، 2 توان n هستش توی مخرج ، زوج است.

سوال ٨٨-٨٩صفحه٢٠٧ریاصی چاپ٢١

  • ریاضی عمومی 1(میکروطبقه بندی شده)
  • shahla
سلام خسته نباشید
استادگرامی سوال ٨٨من باجمع بندی ص١٩٨حل میکنم ناپیوستگی ایجاد میشه زیرا٢<٢غلطه پس ناپیوسته
سوال ٨٩:استاد عزیز مگه نفرمودید هرجا ریشه ساده در قدر مطلق داشته باشیم مشتق ناپذیر،دراین سوال x=0ایا نباید نقطه مشتق ناپذیرباشد.
همچنین گفتیم تابع قدرمطلق درهمه نقاط مشتق پذیر به جز نقاط که تابع صفر اما مشتق صفرنیست
باتشکر از زحمتاتون
با سلام باید از نکات با دقت بیشتری استفاده کنید. در مورد سؤال 89، تابع شامل چند قدرمطلق است اگر مثلاً | f(x)=|x آنگاه تابع قطعاً مشتق نداشت. در مورد سؤال 88 هم a=3 و b=1 اگر نکته را خوب بخوانید متوجه خواهید شد با آن جمع‌بندی مشکلی وجود ندارد.

تست تاليفي بخش اول

  • زبان عمومی دكتري
  • سارا
سلام
كتاب زبان mba چاپ مهر ٩٥ در قسمت سوالات تايفي بخش اول سوال دوم، چرا بعد از any اسم قابل شمارش به صورت جمع نيامده؟ به عبارت ديگه نبايد any claims باشه نه any claim ؟
باسلام، بعد از any می توان هم از اسم مفرد و هم از اسم جمع و هم از اسم غیرقابل شمارش استفاده کرد. لذا any claims و any claim هر دو صحیح هستند و تنها تفاوت این دو در ترجمه می باشد. اولی می شود " هرگونه ادعاهایی" و دومی می شود " هرگونه ادعایی" .

فصل حد

  • ریاضی عمومی 1(میکروطبقه بندی شده)
  • شکیب
سلام استاد
وقتتون بخیر
در فصل حد سوال ۲۲ صفحه‌ی ۷۳،در تساوی دو تابع طبق نمودار دو تابع در سه نقطه همدیگه رو قطع میکنن پس طبق نکته‌ی گفته شده قبل سوال باید گفت که تابع در ۳نقطه حد داره ولی در کتاب جواب داده شده که در ۲ نقطه حد داره،میشه دلیلش رو توضیح بدید؟
باسلام، در چاپ جدید اصلاح شده است که تابع در سه نقطه حد دارد.

ریاضی عمومی 2

  • ریاضی عمومی ۲ (میکروطبقه بندی شده)
  • Ali Safiey
با سلام
پاسخ تشریحی خودسنجی های ریاضی عمومی 2 چاپ بیستم را می خواستم. چه زمان روی سایت قرار می دهید؟
با سلام، دوست عزیز فعلا مهم ترین کار شما برای سال آینده خواندن متن کتاب می باشد.