تغييرات آزمون كارشناسي ارشد مجموعه مديريت اجرايي و MBA


تغييرات آزمون كارشناسي ارشد mba  و مدیریت اجرایی 96و توصيه‌هايي براي موفقيت در اين آزمون


توضيحات در مورد تغييرات آزمون كارشناسي ارشد مجموعه مديريت اجرايي و MBA
(كد 1148)

علی رغم پیگیری های انجام شده خصوصا در مورد داوطلبان مدیریت اجرایی قرار است شرایط به این منوال باشد و بنده متاسفم که چنین شرایطی برای داوطلبان اجرایی نزدیک کنکور لحاظ شده است.
پس با توجه به دفترچه اخير سازمان سنجش و اصلاحيه متعاقب آن در تاريخ 4 / 10 / 95 و نظر به اين كه بسياري از دانشجويان و برخي اساتيد در مورد نحوه و تعداد پذيرش و همچنين موارد ديگر دچار ابهام و نگراني شده بودند، مطالب زير را جهت روشن شدن و رفع نگراني اين دوستان ارائه مي‌كنم. ابتدا راجع به اين كه سازمان سنجش چه طرحي در ذهن دارد، توضيح مي‌دهم و سپس در مورد نگراني‌هاي داوطلبان 1) گرايش MBA و 2) مديريت اجرايي هر كدام به صورت جداگانه توضيحاتي را ارائه مي‌دهم:
الف) نحوه‌ي پذيرش، محاسبه‌ي تراز و رتبه: تمام داوطلبان بايد به دروس زبان تخصصي (همان زبان 100 سؤالي كه قبلاً صرفاً براي داوطلبان MBA بود) بعلاوه‌ي درس GMAT جواب بدهند، اما درس سوم اختياري است به اين شكل كه يا رياضي عمومي 1 و 2 يا سه درس تئوري‌هاي مديريت، دانش مسائل روز و زبان فارسی را در قالب يك درس ضريب 2 جواب دهند. با توجه به اصلاحيه سازمان سنجش، داوطلبان گرايش مديريت‌ اجرايي (گرايش سابق!): ديگر بين خودشان مقايسه نمي‌شوند؛ اين داوطلبان از اين پس با داوطلبان گرايش MBA در يك سبد مورد مقايسه قرار خواهند گرفت. در واقع پس از آزمون، ترازها مقايسه مي‌شود و هر كس تراز بالاتري داشته باشد، در جايگاه بالاتري قرار خواهد گرفت (مهم نيست به رياضي جواب داده باشد يا به سه درس تئوري‌هاي مديريت، دانش مسائل روز و زبان فارسی.)

داوطلبان نبايد فكر كنند كه اين سه درس باعث مي‌شود تراز كساني كه سه درس حفظي را با هم جواب مي‌دهند، بالاتر از كساني مي‌شود كه فقط رياضي عمومي 1 و 2 را جواب مي‌دهند. (و يا بالعكس) چون اين سه درس پس از اعمال فرمول‌هاي آماري لازم، به عنوان يك درس ضريب 2، همانند رياضي اعمال خواهند شد. مثلاً اگر دو داوطلب A و B را در نظر بگيريم كه A درس رياضي را جواب مي‌دهد و B سه درس انتخابي ديگر را جواب مي‌دهد، اگر فرض كنيم A و B هر دو در دروس زبان تخصصي و GMAT درصد يكساني كسب كرده‌اند. اگر A درصد 50 را در رياضي كسب كرده باشد، داوطلب B بايد در دروس تئوري، دانش مسائل روز و زبان فارسی هر كدام دقيقاً 50 درصد كسب كرده باشد، تا تراز و رتبه يكسان شود. پس تا اين جا فهميديم كه قرار است چه‌طور ترازها حساب شوند، چه‌طور مقايسه شوند و اين سه درس چگونه نقش خود را در مقابل رياضي ايفا مي‌كنند. اكنون با توجه به كامنت‌ها و سؤالات به نگراني‌هاي گروه‌هاي مختلف دانشجويان در دو گرايش MBA و مديريت اجرايي جداگانه پاسخ مي‌دهم:


ب) نگراني‌هاي داوطلبان MBA
داوطلبان گرايش MBA تا اينجايي كه من پيام دريافت كرده‌ام دو نگراني عمده را مطرح كرده‌اند:
1) خُب چه كاريه ما اين همه رياضي بخونيم! به جاش بريم سه درس حفظي بخونيم كه بهتره!؟
2) از سهميه دانشگاه شريف كم ميشه و داوطلبان گرايش مديريت اجرايي با خوندن درس‌هاي حفظي ميان سهم ما رو تو شريف ميگيرن! حالا چيكار كنيم!؟
هر دو نگراني داوطلبان MBA كاملاً غيرمنطقي و ناشي از عدم اطلاع از موارد ديگر است. نگراني آن‌ها با يك مقايسه ساده رفع مي‌شود: اولاً يك فرض كاملاً منطقي وجود دارد كه داوطلبان هر دو گرايش، در زبان تخصصي و GMAT درصد يكسان كسب كنند كه البته اين در بدترين حالت است؛ چون همواره داوطلبان MBA حداقل در درس GMAT درصد بالاتري كسب مي‌كنند، ولي ما همان درصد يكسان را در نظر مي‌گيريم:
سال گذشته درصدهای رتبه نفر آخر MBA در دانشگاه صنعتي شريف تقريباً به صورت زير بوده است:
درصد رياضي 88، GMAT حدود 55 و زبان تخصصي حدود 17، خُب همان‌طور كه گفتيم فرض مي‌كنيم درصد دروس GMAT و زبان تخصصي يكسان باشند. اگر قرار است داوطلب مديريت اجرايي حتي نفر آخر شريف هم باشد، بايد تئوري‌هاي مديريت را حدود 88، دانش مسائل روز را 88 و زبان فارسی را هم 88 بزنند!! دقت كنيد كه نفر اول گرايش مديريت اجرايي پارسال درصدهاي زير را كسب كرده است: تئوري‌هاي مديريت حدود 72، دانش مسائل روز حدود 57 و زبان فارسی حدود 57. پس همان‌طور كه مي‌بينيد حتي نفر اول گرايش مديريت اجرايي پارسال به دانشگاه صنعتي شريف راه نمي‌يافت!! پس نگران كرسي‌هاي خالي شريف و حتي اكثر صندلي‌هاي دانشگاه تهران نباشيد!
ممكن است برخي داوطلبان بگويند كه خب رياضي پارسال آسان بود، حالا اگه سخت بود چي؟ اگر فرض كنيم مثلاً 6 سؤال سخت لاينحل هم پارسال بود، باز هم درصد رياضي فرد آخر شريف حدود 68 مي‌شد و كماكان اوضاع بر وفق مراد داوطلبان MBA است!! براي راحت‌تر شدن خيال داوطلبان MBA به متوسط درصد 10 نفر اول گرايش مديريت اجرايي سال قبل توجه كنيد:



يعني كافي است داوطلبان MBA حدود 55 درصد رياضي بزنند تا از 10 نفر اول مديريت اجرايي هم بالاتر باشند! در واقع ماهيت اين دروس و مدت زماني كه اختصاص مي‌يابد به شكلي است كه داوطلبان نمي‌توانند درصد زيادي در آن‌ها كسب كنند. خصوصاً در درس دانش مسائل روز كه ميانگين 10 نفر، در 10 سال اخير بالاي 50 درصد نبوده و يا حتي در درس تئوري‌هاي مديريت با آن همه حجم كتاب‌ها، ميانگين حدود 55 تا 60 بوده است.
پ) نگراني‌هاي داوطلبان گرايش مديريت اجرايي
اما نگراني‌هاي داوطلبان گرايش مديريت اجرايي كمي منطقي‌تر است. در واقع مهم‌ترين نگراني‌ آن‌ها در مورد حذف پذيرش است كه اين موضوع با اصلاحيه به طور نسبي حل شده است. اين داوطلبان نگراني مهم ديگري هم دارند و آن اين كه ياراي رقابت با داوطلبان MBA و محاسبه‌ي تراز در يك سبد را ندارند. اين موضوع تا حدي درست است، اما توجه به مطالب زير، نگراني اين داوطلبان را نيز رفع خواهد كرد.
سال گذشته دانشگاه‌هاي تهران براي گرايش مديريت اجرايي در نوبت روزانه حدود 45 نفر و در نوبت شبانه‌ حدود 25 نفر پذيرش داشته‌اند و دانشگاه‌هاي تهران براي گرايش MBA در نوبت روزانه در حدود 262 و در نوبت شبانه در حدود 91 نفر پذيرش داشته‌اند و اين يعني اگر داوطلبان گرايش مديريت اجرايي حتي رتبه‌اي حدود 220 تا 260 هم كسب كنند، مي‌توانند به همان تعداد صندلي خود كه در سال قبل در دانشگاه‌هاي تهران مورد پذيرش بوده، برسند. براي 45 نفر پارسال در گرايش مديريت اجرايي با مقايسه درصدها مي‌توان گفت كسب رتبه‌اي در همين حدود امكان‌پذير است و مي‌توانند در همان دانشگاه تهران ادامه تحصيل بدهند، خصوصاً اين كه سعي كنند درصد دروس زبان تخصصي و GMAT را كمي ارتقا بخشند. بنابراين پذيرش‌ها در دانشگاه‌هاي تهران براي داوطلبان گرايش مديريت اجرايي تقريباً يكسان است (اگر ظرفيت‌هاي مديريت اجرايي و MBA با هم جمع شوند كه وضع بهتر هم خواهد شد). تنها تفاوت اين است كه سال گذشته مثلاً فردي با رتبه 10 وارد دانشگاه تهران مي‌شد، حالا با رتبه 280 وارد دانشگاه تهران مي‌شود و صرفاً عدد رتبه آن‌ها جابه‌جا شده است! البته قبول دارم كه داوطلبان گرايش مديريت اجرايي بايد كمي بيشتر تلاش كنند، ولي با نگاهي به آمار پذيرش شهرستان‌ها باز هم مي‌توان اميدوار بود: چرا كه در سال گذشته آمار پذيرش در شهرستان‌ها، 133 نفر نوبت روزانه و 67 نفر نوبت شبانه در گرايش MBA بوده و اين در حالي است كه براي گرايش مديريت اجرايي 69 نفر نوبت روزانه و 45 نفر نوبت شبانه بوده است. در پايان ضمن اين كه شخصاً مخالف صد درصد تغييرات به اين شكل بدون اعلام قبلي (حداقل يك سال قبل) هستم، اميدوارم مسئولين سازمان سنجش و دانشگاه‌ها تعداد پذيرش‌ها را بالا ببرند كه راه براي قبولي بيشتر داوطلبان گرايش مديريت اجرايي در عنوان رشته مديريت كسب و كار نيز فراهم شود.


آنچه که کاربران سایت پرسیده اند

پوریا

سلام استاد عزیز....استاد درباره درس مدار منطقی؛ آیا ریز پردازنده ها ازش حذف شدن؟؟؟و اینکه به نظرتون اگه کتاب مدار منطقی بچه های کامپیوتر رو بخونیم بهتر نیست؟؟؟
سلام،من در دفترچه سنجش این درس را جزو دروس امتحانی نمی بینم، بر عکس سال های قبل که جزو دروس امتحانی بود.به نظر من سوالی مطرح نمی شود اما اگر شما هنوز مطمئن نیستید به سازمان سنجش یه سری بزنید.بله مدار منطقی کامپیوتر مدرسان شریف.

حسام الدین

خدا خیرتون بده استاد . با خوندن توضیحات شما آرامش بیشتری پیدا می کنیم.
ممنونم از لطف شما

ali shadmand

با سلام خدمت استاد گرانقدر
جناب استاد ارزش ضریب 2 زبان با ضریب 2 تجزیه وتحلیل (گرایش الکترونیک)واقعا یکسان است,به عبارت دیگر ارزش 15 سوال زبان مثل 7.5 سوال تجزیه و تحلیل یا مغناطیس است.ممنون از محبت و راهنماییتون.سربلند باشید.
سلام.بله دقیقا اثرگذاری 6 سوال تجزیه با 15 سوال زبان برابری می کنه و بدیهی است که ارزش هر سوال در آنها یکی نیست.موفق باشید

صادق توحیدی

سلام ممنون بابت راهنمایی های ارزشمندتون، چطور میتونم از مشاوره شما. استفاده کنم؟
سلام،اگر سوالی هست بفرمایید حتما با توجه به زمان محدودی که دارم در اسرع وقت پاسختان را خواهم داد.

امیر

با سلام
استاد من کتاب بررسی مدرسان چاپ ۹۱ رو دارم،لزومی هست که چاپ جدید رو تهیه کنم؟
ممنون
سلام،بله کتاب جدید تغییرات داشته است.موفق باشید

رضا رستمی

سلام اقای محترم ودوست داشتنی لطفا این سوالات دفترچه Dمهندسی برق رو به همراه کلیدش واسم بذار ممنون میشم بخدا ازت,منتظرم
سلام،متوجه منظورتان نمیشم؟! دفترچه برق 95 که با پاسخ روی سایت است.

محمد حسین

سلام و ممنون از زحمات شما
مشخص شده که آزمون صبح برگزار میشه یا بعد از ظهر؟
سلام،خواهش می کنم.مدتها آزمون ارشد برق عصر برگزار می شد و سال قبل به صبح شیفت پیدا کرد.اینکه امسال چه اتفاقی می افتد باید منتظر بمانیم!

سعید

با عرض سلام و خسته نباشید
ببخشید استاد در بخش پارامتر ها ومدار معادل مغناطیسی رو خیلی مشکل دارم
به نظرتون حذفش کنم این قسمتو؟
به نظرتون ازین قسمت چندتا سوال میدن با این تغیرات؟
سلام،ممنونم.در حال حاضر در مورد دروسی که ضریب بالایی دارند (بسته به هر گرایش)باید خیلی محتاط تراز قبل مبحثی را حذف کرد و حتما تا جایی که میشود باید روی دروس تسلط پیدا کرد.توزیع سوالات کاملا سلیقه ای است و نمی توان از الان اظهارنظر قطعی کرد.موفق باشید

مریم

سلام سیستم دیجیتال همون مدار منطقیه ؟یا فرق میکنه؟
سلام،بله همان مدار منطقی است.

علي

سلام استاد
ممنون بابت پاسخ گوي شما به سوالات
استاد درس بررسي سيستم هاي قدرت به طور كلي حذف شده؟؟؟؟ ميشه در مورد درس تحليل هاي الكتريكي 1 توضيح بديد؟؟؟ ايا مدرسان در اين زمينه كتابي رو به چاپ رسونده؟؟؟
ممنون
سلام،خواهش می کنم.درس تحليل سیستم هاي انرژی الكتريكي 1 ،همان بررسی سیستم های قدرت است.کتاب مدرسان شریف کتاب خوبی است و کفایت می کند.موفق باشید

پوریا

سلام استاد...خسته نباشید...امروز امتحان متفاوت بود و محک خوبی بود...ان الکترونیک 10 تا و دیجیتال 5 تا قطعیه؟؟؟؟یا باز هم ممکنه ترکیبش تغییر کنه...یه سوال دیگه اینکه این جوری شدن درس دیجیتال و الکترونیک باعث نمیشه طراحان سخت تر سوال بدن؟؟
سلام،ممنون.تمامی ترکیب ها احتمالی است اما ترکیب 10 الکترونیک و 5 دیجیتال منطقی ترین حالت ممکن است.

میثم

با این تغییرات تاثیر معدل بیش تر شده است یا فرقی نکرده باتشکر.
شرایط مانند قبل است.