اخبار


تمرکز کارگروه هنر بر تاسیس رشته‌های جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی



رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: تاسیس رشته‌های انسان‌شناسی هنر و اقتصاد هنر در مقطع ارشد و طراحی صنعتی در مقطع دکترا از فعالیت های مهم این کارگروه در سال جاری بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجید سرسنگی درخصوص اقدمات صورت گرفته در کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در سال جاری، گفت: کارگروه هنر طی جلسات متعدد برگزار شده در سال ۹۴ مشغول بررسی طرح‌های پیشنهادی برای تاسیس رشته‌های جدید گروه هنر در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده است.
وی از رشته‌های انسان‌شناسی هنر، اقتصاد هنر و طراحی صنعتی به عنوان مهمترین این موارد عنوان کرد و گفت: پس از تاسیس دکترای هنرهای اسلامی که در سال ۹۳ به تصویب شورای تحول رسید و از سال ۹۴ اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته شد، تأسیس انسان‌شناسی هنر و اقتصاد هنر برای نخستین بار در کشور و در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین بررسی برای تدوین برنامه درسی دکترای طراحی صنعتی، در دستور کار کارگروه قرار گرفت.
رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه بررسی‌ها درخصوص رشته انسان‌شناسی هنر همچنان ادامه دارد، در خصوص رشته اقتصاد هنر نیز گفت: در سال جاری کارگروه هنر بعد از چندین جلسه پیاپی و بررسی‌های زیاد و اخذ نظرات کارشناسی، برنامه درسی رشته اقتصاد هنر را به تصویب رساند و این برنامه در حال حاضر در نوبت رسیدگی در جلسه اصلی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی قرار دارد.
سرسنگی درخصوص برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری نیز گفت: بررسی این برنامه که توسط دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تدوین شده، از سال جاری آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به برگزاری همایش نمایندگان گروه‌های هنر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر کشور در خرداد ماه امسال، گفت: در این همایش یک روزه که ۶۷ نفر از استادان و مدیران گروه‌ها و دانشکده‌های هنری از شهرهای مختلف در آن حضور یافته بودند، تمامی حاضران فرصت یافتند تا به صورت موجز نظرات و ایده‌های خود را درباره چگونگی تحول در رشته‌های دانشگاهی هنر ارائه کنند.
رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از انعقاد قراردادهایی برای تدوین چهار کتاب درسی برای چهار درس اصلی دکترای هنرهای اسلامی خبر داد و گفت: به محض نهایی شدن هر کدام از دیگر برنامه‌ها اقدامات لازم برای تألیف منابع تخصصی بر اساس سرفصل‌های در نظر گرفته شده، انجام خواهد گرفت.
سرسنگی با اشاره به ایجاد شدن برخی ناهماهنگی‌ها میان کارگروه هنر و شورای تحول و وزارت علوم در ابلاغ برخی رشته‌ها، گفت: این ناهماهنگی موجب شد تا در حالی که برنامه کارشناسی دو رشته گرافیک و پژوهش هنر همچنان در کارگروه در دست بررسی بود و نهایی نشده بود، توسط وزارت علوم ابلاغ شود و با توجه به این که فرآیند دریافت نقطه‌نظرات دانشگاه‌های مجری رشته را نگذرانده بود، اعتراضاتی را از سوی جامعه دانشگاهی به همراه داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که بازبینی برنامه‌های کارشناسی رشته‌های هنری و یا تدوین برنامه جدید آنها تا چه حد مورد توجه قرار گرفته و پیش رفته است، گفت: با توجه به تعداد زیاد رشته‌های هنری در مقطع کارشناسی و تعدد گرایش‌های هر کدام از این رشته‌ها، که به رقمی بیش از ۷۰ رشته و گرایش می‌رسد، طراحی برنامه‌های جدید کار بسیار سنگینی خواهد بود که نیازمند فراهم شدن برخی مقدمات و هماهنگی و همراهی میان شورای تحول و وزارت علوم است.
وی اظهار داشت: از چند سال پیش کمیته تلفیق در رشته هنر در وزارت علوم تشکیل شده و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است اما همچنان کار ناتمام است و ورود به بازنگری رشته‌های کارشناسی میسر نیست و از همین روی کارگروه فعالیت خود را بر تاسیس رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی متمرکز کرده است.
رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: برنامه سال آینده نیز بیشتر معطوف به تاسیس، بررسی و بازبینی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی و تأسیس رشته‌های میان رشته‌ای است.
منبع: خبرگزاری مهر