اخبار


طراحی ۴۸ سرفصل جدید در کارشناسی علوم سیاسی/اسامی ۴ رشته جدید ارشد



رئیس سابق کارگروه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی گفت: از ۹۰ عنوان سرفصل برنامه کارشناسی علوم سیاسی، ۴۸ عنوان کاملاً جدید برای اولین بار طراحی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر منوچهر محمدی، رئیس سابق کارگروه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی آخرین وضعیت بازنگری رشته علوم سیاسی را اعلام کرد.
وی افزود: ما بر اساس توصیه وزارت علوم مبنی بر تجمیع رشته‌ها و گرایش‌ها در دوره لیسانس و شکل دادن به رشته‌ها به صورت لوزی، دوره کارشناسی را منحصر به تک رشته علوم سیاسی کردیم.
رئیس سابق کارگروه علوم سیاسی افزود: البته پیش از این هم دوره کارشناسی در اکثر دانشگاه‌ها محدود به یک رشته بود. رشته ای با عنوان روابط بین الملل نیز پیشتر وجود داشت که آن رشته مدت ها قبل تعطیل شد. همچنین برخی از مؤسسات وابسته به حوزه علمیه رشته هایی با عناوین فرعی در دوره لیسانس با عنوان علوم سیاسی ایجاد کرده بودند.
وی ادامه داد: مقرر شد در دوره کارشناسی ارشد دو رشته کاربردی «مطالعات سیاسی ایران» و «مطالعات سیاسی جهان» و دو رشته نظری «سیاست محض» و «مطالعات سیاست اسلامی» داشته باشیم.
وجود ۲۰ تا ۲۵ رشته در زیرمجموعه علوم سیاسی
محمدی افزود: در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ۲۰ تا ۲۵ رشته زیرمجموعه علوم سیاسی وجود دارد. با تصویب کارگروه مقرر شده است که همه رشته های موجود ذیل چهار رشته ای که عنوان شد قرار گیرند و این چهار رشته هر کدام بین پنج تا ۱۰ گرایش داشته باشند.
وی یادآورشد: در دوره دکتری هم همان تقسیمات دوره کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده و قرار شد که از این پس هم دانشگاه‌ها، هم مؤسسات حوزوی و هم هر مؤسسه غیرانتفاعی و خصوصی فعال در حوزه آموزش رشته علوم سیاسی در این قالب مصوب عمل کند.
رئیس سابق کارگروه علوم سیاسی شورای تحول علوم افزود: برنامه دوره کارشناسی با ۹۰ عنوان سرفصل تدوین شد و در سال ۱۳۹۲ به تصویب شورای تحول و شورای برنامه ریزی رسید و به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد. این برنامه را بخش عمده ای از دانشگاه ها از مهرماه گذشته اجرایی کرده اند.
اتمام تدوین رشته کارشناسی ارشد سیاست محض
وی خاطرنشان کرد: از مجموع برنامه های دوره کارشناسی ارشد نیز تاکنون تدوین برنامه رشته «سیاست محض» به اتمام رسیده است و به زودی به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه خواهد شد. ما البته امیدوار بودیم که بتوانیم برنامه های دوره کارشناسی ارشد را از مهرماه سال جاری اجرایی کنیم اما با توجه به زمانبر بودن تهیه این برنامه ها، برنامه های تحولی دوره کارشناسی ارشد از سال ۹۵ قابل اجرا خواهد بود.
تدوین ۴۸ عنوان سرفصل جدید در مقطع کارشناسی علوم سیاسی
وی درباره میزان تغییرات برنامه های طراحی شده و سرفصل ها جدید نسبت به برنامه ها و سرفصل های قبلی، افزود: بر اساس مبنای مورد نظر شورای تحول، یعنی اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدسازی و همچنین کارآمدسازی، در ۹۰ عنوان سرفصلی که در برنامه کارشناسی مطرح شده ۴۸ عنوان کاملاً جدید که قبلاً اصلاً وجود نداشت، طراحی شد .
محمدی افزود: «قرآن و سیاست»، «سیره سیاسی نبوی»، «اخلاق و سیاست» از جمله این عناوین هستند. این تحول به این شکل بوده است که برای مثال در درس اندیشه سیاسی در غرب که قبلاً فقط به صورت توصیفی بود در سرفصل جدید علاوه آن، نقد نظریات از دیدگاه غربی ها و هم از دیدگاه اسلامی، مطرح می شود.