بانک تست GMAT

مقطع: کارشناسی ارشد
رشته مدیریت کسب و کار
كتاب بانک تست GMAT (جی مت)شامل 2000 سؤال چهارگزينه‌اي مي‌باشد كه در 50 آزمون 40 سؤالي (همانند آزمون اصلي) دسته‌بندي شده‌اند. سؤالات با تجزيه و تحليل دقيق آزمون‌هاي گذشته و همچنين با توجه به‌ رويكرد احتمالي آزمون‌ِ سال‌هاي آينده، طراحي شده‌اند.
مشاهده توضیحات کامل
شابک: 0
تعداد صفحات: 746
نوبت چاپ: 6
تاریخ چاپ: 1396
مولف : مهندس حسین نامی

برای دانلود رایگان کتاب بانک تست GMAT مدرسان شریف (بخشی از کتاب) برروی لینک زیر کلیک نمایید. دانلود قسمتی از کتاب نوع فایل: pdf
حجم فایل: 1MB
قیمت: روی جلد 56,000 تومان خرید از فروشگاه آنلاین(همراه با تخفیف): 50,400 تومان جهت خرید آنلاین اینجا کلیک کنید
مقدمه کتاب
فهرست کتاب
دانلود فایلها و پاسخنامه های تکمیلی
رفع اشکالات درسی
نظرات شما


كتاب پيش‌ رو پس از تقريباً دو سال تلاش، جهت پاسخگويي به نياز داوطلبان رشته MBA و مديريت اجرايي در درس GMAT تهيه شده است. اين كتاب شامل 2000 سؤال چهارگزينه‌اي مي‌باشد كه در 50 آزمون 40 سؤالي (همانند آزمون اصلي) دسته‌بندي شده‌اند. سؤالات با تجزيه و تحليل دقيق آزمون‌هاي گذشته و همچنين با توجه به‌ رويكرد احتمالي آزمون‌ِ سال‌هاي آينده، طراحي شده‌اند. قبل از بيان خصوصيات اين كتاب، لازم است تأكيد كنم كه قبل از مطالعه‌ي اين کتاب، حتماً ابتدا مطالب درسي، سؤالات تأليفي متن و سؤالات آزمون‌هاي كارشناسي ارشد در كتاب اصلي GMAT مطالعه شود.

اين كتاب، مزايايي دارد كه آن را از ساير كتاب‌هاي موجود در اين حوزه، متمايز مي‌كند كه در اينجا به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنم:

1ـ در اين كتاب، همان‌طور كه اشاره شد، مطابق با آزمون اصلي، 50 آزمون 40 سؤالي وجود دارد. بنابراين، شما در مجموع 500 سؤال استدلال منطقي، 500 سؤال حل مسأله، 500 سؤال كفايت داده‌ها، 250 سؤال تصحيح جملات و 250 سؤال درك مطلب را مطالعه خواهيد كرد. توجه داشته باشيد اين سؤالات براساس بارم بندي و تأكيد طراحان در سال‌هاي گذشته و با نگاهي به آزمون‌هاي احتمالي آينده، طراحي شده‌اند تا بودجه‌بندي مناسب و دقيقي در آزمون‌ها وجود داشته باشد و اين طور نبوده كه از مبحث خاصي كه اتفاقاً در آزمون‌هاي گذشته و آينده جايگاهي نداشته و نخواهد داشت، تعداد زيادي سؤال آورده شود.

2ـ يكي از مهم‌ترين مزيت‌هاي اين كتاب، عدم استفاده از سؤالات آزمون‌هاي دكتري و كارشناسي ارشد سازمان سنجش مي‌باشد! در واقع سعي شده سؤالات تكراري نباشند و داوطلب در هر آزمون با سؤالاتي روبرو شود كه قبلاً آن‌ها را نديده است.

3ـ براي تمامي سؤالات، پاسخ‌هاي تشريحي كامل آورده شده است تا خواننده بدون احتياج به كلاس و يا استاد، بتواند نياز خود را برطرف كند؛ هرچند در صورت هرگونه سؤال و يا ابهام، شما عزيزان مي‌توانيد از طريق وب سايت شخصي بنده (www.h-nami.ir) مشكل خود را رفع كنيد.

4ـ برخي از سؤالات، خصوصاً در حوزه‌ي استدلال منطقي، از آزمون‌هاي بين‌المللي GMAT و كتاب‌هاي معتبر و جديد دنيا طراحي شده‌اند و چون طراحان سازمان سنجش نيز براي طرح تست معمولاً از اين‌گونه منابع استفاده مي‌كنند؛ بنابراين احتمال طرح عين و يا شبيه آن‌ها در آزمون‌هاي آينده بسيار زياد است.

5ـ ضريب سختي و آساني آزمون‌ها يكسان نيست و سعي شده شرايط گوناگون در اين آزمون‌ها لحاظ شود. در واقع براي شكل نگرفتن ذهنيت براي داوطلب، سختي و آساني آزمون‌ها مشخص نشده‌اند تا كماكان در هر آزمون، شرايط، همانند آزمون اصلي شبيه‌سازي شده باشد.

نحوه‌ي استفاده از كتاب

اين كتاب براي دو ماه آخر منتهي به آزمون اصلي تدوين شده است تا شما با برنامه‌ريزي دقيق و در فواصل زماني مناسب، هر روز يك آزمون را براي خود در نظر بگيريد و در مدت زمان 90 تا 100 دقيقه به سؤالات هر آزمون پاسخ دهيد و پس از پايان مدت زمان هر آزمون، در همان روز، پاسخ‌هاي تشريحي سؤالاتي كه غلط جواب داده يا اصلاً جواب نداده‌ايد را بررسي كنيد. در سؤالاتي نظير استدلال منطقي و تصحيح جملات، حتماً پاسخ‌ سؤالاتي كه درست جواب داده‌‌ايد را هم مرور كنيد؛ چون ممكن است با يك تصور غلط به برخي از سؤالات اين بخش‌ها جواب صحيح داده باشيد! ضمن اينكه، تحليل ساير گزينه‌ها در اين دو بخش، شما را آزمون به آزمون، مسلط‌تر نيز خواهد كرد.

در مرحله بعدي، بهتر است پاسخ سؤالات حل مسأله و كفايت داده‌ها را كه صحيح پاسخ داده‌ايد، مروري سريع كنيد؛ شايد پاسخ‌هاي آورده شده در كتاب ساده‌تر باشند و همچنين سؤالات حل مسأله و كفايت داده‌ها كه غلط جواب داده‌ايد يا اصلاً جواب نداده‌ايد را دوباره بدون محدوديت زماني حل كنيد (حتي اگر براي حل هر كدام بيش از 5 دقيقه زمان صرف كنيد).

در آخر پيشنهاد مي‌كنم براي دو هفته آخر منتهي به آزمون اصلي، حتماً 10 آزمون براي خود نگه داريد. انتخاب اين 10 آزمون براي بنده كار چندان آساني نيست، ولي مي‌توانم 10 آزمون با شماره و ترتيب زير را كه با رعايت كليه جوانب در نظر گرفته‌ام، به شما پيشنهاد دهم:

1ـ آزمون پنجاهم 2ـ آزمون بيست و پنجم 3ـ آزمون چهل و هشتم 4ـ آزمون هفدهم 5ـ آزمون چهل و نهم 6ـ آزمون پانزدهم 7ـ آزمون چهل و هفتم 8ـ آزمون چهاردهم 9ـ آزمون دهم 10 ـ آزمون سوم براي پاسخ به اين 10 آزمون، حتماً 100 دقيقه كامل وقت اختصاص دهيد و در پايان طبق توصيه‌هاي فوق، مانند ساير آزمون‌ها عمل كنيد.

داوطلبان MBA كه ميانگين حدود 55 درصد در اين 10 آزمون كسب كنند، مي‌توانند خود را جزو 50 نفر اول آزمون اصلي در درس GMAT و داوطلبان MBA كه ميانگين حدود 65 درصد در اين 10 آزمون كسب كنند، مي‌توانند خود را جزو 10 نفر اول آزمون اصلي بدانند.

با توجه به اينكه هيچ اثر تأليفي خالي از اشكال نيست، لذا از همه استادان و دانشجويان تقاضا دارم، در صورت مواجه شدن با ايرادي در كتاب از طريق وب سایت شخصی بنده به آدرس www.h-nami.ir اطلاع دهند. ضمن اينكه در این وب سایت، پشتیبانی و رفع اشکال درسی نیز صورت می‌گیرد.

  • آزمون شماره 1
  • پاسخنامه آزمون شماره 1
  • آزمون شماره 2
  • پاسخنامه آزمون شماره 2
  • آزمون شماره 3
  • پاسخنامه آزمون شماره 3
  • آزمون شماره 4
  • پاسخنامه آزمون شماره 4
  • آزمون شماره 5
  • پاسخنامه آزمون شماره 5
  • آزمون شماره 6
  • پاسخنامه آزمون شماره 6
  • آزمون شماره 7
  • پاسخنامه آزمون شماره 7
  • آزمون شماره 8
  • پاسخنامه آزمون شماره 8
  • آزمون شماره 9
  • پاسخنامه آزمون شماره 9
  • آزمون شماره 10
  • پاسخنامه آزمون شماره 10
  • آزمون شماره 11
  • پاسخنامه آزمون شماره 11
  • آزمون شماره 12
  • پاسخنامه آزمون شماره 12
  • آزمون شماره 13
  • پاسخنامه آزمون شماره 13
  • آزمون شماره 14
  • پاسخنامه آزمون شماره 14
  • آزمون شماره 15
  • پاسخنامه آزمون شماره 15
  • آزمون شماره 16
  • پاسخنامه آزمون شماره 16
  • آزمون شماره 17
  • پاسخنامه آزمون شماره 17
  • آزمون شماره 18
  • پاسخنامه آزمون شماره 18
  • آزمون شماره 19
  • پاسخنامه آزمون شماره 19
  • آزمون شماره 20
  • پاسخنامه آزمون شماره 20
  • آزمون شماره 21
  • پاسخنامه آزمون شماره 21
  • آزمون شماره 22
  • پاسخنامه آزمون شماره 22
  • آزمون شماره 23
  • پاسخنامه آزمون شماره 23
  • آزمون شماره 24
  • پاسخنامه آزمون شماره 24
  • آزمون شماره 25
  • پاسخنامه آزمون شماره 25
  • آزمون شماره 26
  • پاسخنامه آزمون شماره 26
  • آزمون شماره 27
  • پاسخنامه آزمون شماره 27
  • آزمون شماره 28
  • پاسخنامه آزمون شماره 28
  • آزمون شماره 29
  • پاسخنامه آزمون شماره 29
  • آزمون شماره 30
  • پاسخنامه آزمون شماره 30
  • آزمون شماره 31
  • پاسخنامه آزمون شماره 31
  • آزمون شماره 32
  • پاسخنامه آزمون شماره 32
  • آزمون شماره 33
  • پاسخنامه آزمون شماره 33
  • آزمون شماره 34
  • پاسخنامه آزمون شماره 34
  • آزمون شماره 35
  • پاسخنامه آزمون شماره 35
  • آزمون شماره 36
  • پاسخنامه آزمون شماره 36
  • آزمون شماره 37
  • پاسخنامه آزمون شماره 37
  • آزمون شماره 38
  • پاسخنامه آزمون شماره 38
  • آزمون شماره 39
  • پاسخنامه آزمون شماره 39
  • آزمون شماره 40
  • پاسخنامه آزمون شماره 40
  • آزمون شماره 41
  • پاسخنامه آزمون شماره 41
  • آزمون شماره 42
  • پاسخنامه آزمون شماره 42
  • آزمون شماره 43
  • پاسخنامه آزمون شماره 43
  • آزمون شماره 44
  • پاسخنامه آزمون شماره 44
  • آزمون شماره 45
  • پاسخنامه آزمون شماره 45
  • آزمون شماره 46
  • پاسخنامه آزمون شماره 46
  • آزمون شماره 47
  • پاسخنامه آزمون شماره 47
  • آزمون شماره 48
  • پاسخنامه آزمون شماره 48
  • آزمون شماره 49
  • پاسخنامه آزمون شماره 49
  • آزمون شماره 50
  • پاسخنامه آزمون شماره 50
اشكال در پاسخنامه
  • kiana
سلام. آزمون ٣٣ سوال ٢٧ داده ي اول هم كافيه. چون باقيمانده ي ٤٥ بر x+y ،يعني ٩ و ٣ ،ميشه صفر به هرحال. درست نميگم؟
باسلام، بله حق با شماست. جواب صحیح گزینه 3 است.
ایراد
  • عطا محمدیان
در سوال 38 آزمون 8, گزینه 3 که نوشته شده حقوق های خود اشتباه نیست؟ نباید طبق مطابقت نهاد و ضمیر شکل درست حقوق های خودشان باشه؟
باسلام، البته این مطلب شما هم تا حدودی درست است. ولی گزینه 3 به دلیل حقوق های به عنوان تله تستی قرار داده شده بود تا دانشجو بداند جمع جمع «حقوق» اشکال ندارد. گزینه 2 غلط قطعی است و گزینه 3 درصورتی که خودشان نوشته شده بود بهتر است.
50 ازمون جی مت ازمون 29 ام سوال اول
  • امیرحسین زعفرانی
با سلام استاد در کتاب بانک تست جیمت شما ازمون 29 سوال اول در پاسخنامه اش در 8حالت اول حالت هایی که نوشته اید تنها لوزی ایجاد می شود و در 4 حالت بعدی مربع ایجاد می شود
و پاسخ 4 باید باشد به نظرم
لطفا بررسی نمایید
باسلام، شما دچار این سوء تفاهم شده اید که فکر می‌کنید منظور از 2 حالت اول این است که xها 6 و yها 8 هستند ( و برعکس) که تشکیل لوزی می‌دهد، ولی منظور راه حل از این قسمت را باید اینگونه نگاه کنید که، اول نقطه (8,6) را به عنوان یک راس کناری راس مبدا در نظر بگیرید. در این حالت یک مربع به ضلع 10 و رئوس صحیح دارید. حالا همین مربع را اندکی در جهت مثلثاتی بچرخانید و به نقطه ی (6,8) برسید. این مربع هم این شرایط را دارد. همین کار را ادامه دهید تا راس A به نقاط (6,8- ) ، (8,6- ) ، (6-, 8- ) ، (8-,6-) ، (8-,6) و (6-,8) برسید. همانطور که میبینید منظور از 8 حالت مورد اشاره انتخاب این 8 نقطه به عنوان یک راس کناری راس مبدا است.
مشکل
  • مهدی اناری
سلام.در ازمون4 سوال 30 هرکدوم از داده ها به تنهایی در حل مساله جواب میده در حالی ک در حل ذکر شده فقط یکی از دو داده.لطفا بررسی شود
سلام،لطفا با ذکر دلیل بفرمایید .
استدلال منطقی
  • احساس موسوی
با سلام و خسته نباشید و تشکر
در آزمون 13 تست 16 گزینه 3 چرا درست نیست؟ چون مشخصاً در مورد دریای شمال است ولی گزینه 2 در مورد کل محیط زیست است من برداشت کردم که گزینه 3 باید درست باشد. ممنون از توضیح تون
سلام،ممنون از شما.شاید به جای استفاده از فاضلاب ،آلاینده ها تعبیر دقیق تری بود.ولی اساساً ضمن اینکه سوال ،سوال با کیفیتی نیست اما به هر ترتیب همان گزینه 2 پاسخ صحیح است. به کلمات زیست محیطی و ممانعت اگر دقت بیشتری کنید گزینه 2 را انتخاب می کنید.در واقع اگر بخواهم به بیان ساده تر بگویم،صحبت از این است که در کنترل آلاینده ها شلوغ کاری نکنیم و نخواهیم جلوی همه آنها را بگیریم(برخورد صفر و یکی).سوال خواسته کدام گزینه به این برخورد مطلق کمک می کند که گزینه 2 همین کار را می کند و می گوید آلاینده (فاضلاب) که به محیط زیست آسیب می رساند را بگیریم نه اینکه مثل گزینه 3 برخورد مطلق کرده(کنترل شدیدتر) و جلوی تمام آن را بگیریم.فکر میکنم به کلمه ممانعت دقت نکرده اید.موفق باشید
کفایت داده
  • حمید
با سلام و خسته نباشید
در آزمون دوم بانک تست gmat قسمت کفایت داده تست 21
سوال پرسیده چند نفر به مرحله نهایی رفتند.
طبق داده ی 1 ما میدانیم که اون 5 نفری که هر دو ویژگی رو دارند به مرحله نهایی رفتند ولی نمیدونم از بین بقیه آیا کسی رفتند یا نه.
طبق داده ی 2 میدونیم از بین صرفا قدبلند ها هیشکی نرفته. ولی باهم به داده ها نگاه کنیم باز نمیفهمیم که از بین صرفا چشم رنگی ها نیز کسی به مرحله نهایی رفته یا نه.
پس در کل به جواب سوال نمیرسیم پس گزینه 4 درسته.
این استدلال منه. نظر شما چیه در این مورد؟
ممنونم از وقتی که به ما اختصاص میدید. یاعلی
سلام،ممنونم.به صورت سوال در داده‌ی اول، کلمه‌ی "صرفا" اضافه کنید.موفق باشید
کفایت داده
  • محمدامین ظریفی
سلام و خسته نباشید
استاد آزمون اول سوال 23 (چاپ اول-زمستان 94/ صفحه4)
داده ی دوم کفایت میکنه اگه ءM روی ضلع AB باشه...
اگر نیست، یعنی انقدر نباید به شکل ها اعتماد کرد؟:))
سلام،ممنونم.الان M روی ضلع AB است دیگه..متوجه منظورتان نمیشوم!خلاف این نکته ذکر نشده که نقطه M روی ضلع AB نیست.از طرفی توجه به صورت سوال این نکته رو واضح می کند که M روی AB هست،مخصوصا جمله بندی داده اول.
درک مطلب
  • علیرضا اسفندیاری
سلام استاد خسته نباشید.
استاد من نفهمیدم بالاخره توی درک مطلب یا حتی بعضا استدلال باید ملّا لغت وارانه بررسی کنیم یا تا حدودی کلی ؟ الان توی آزمون بیست و سوم سوال ۳۴ گزینه ی ۲ رو بخاطر واژه ی سیاست حذف کردیم. ولی تو سوال ۳۱ گزینه ی ۳ گفته فرایند "تثبیت" قیمت نه قیمت گذاری. و گزینه ۴ هم به قیمت گذاری اشاره کرده اما جواب نیست. درسته اول پاراگراف دوم به تثبیت اشاره ای شده اما اینکه این ۲تا کلمه برابرن رو میشه نتیجه گرفت ؟ درکل کجا باید به لغات گیر بدیم و کجا گیر ندیم ! ؟ ببخشید طولانی شد. با تشکر از زحماتتون.
سلام،در مورد سوال 34 با خواندن خود گزینه 2 در همان اول باید رد کرد چرا که اعتراض علیه یک محصول بی معناست و همانطور که در متن گفته شده است،علیه سیاست ها اعتراض داشتند.در واقع باید در این جا به مفاهیم توجه کرد نه کلمات.در سوال 31 در طول متن می بینیم که کلمات (قیمت گذاری) و (تثبیت قیمت) به جای یکدیگر به کار رفته اند(هرچند دارای مفاهیم متفاوتی هستند).
تصحیح جمله
  • سید محمد محمدی
با سلام
در آزمون12 بانک جیمت سوال آخر ، هم عبارت "هرازگاهی" و هم "پیاده کردن در معنای اجرا کردن" جزو موارد نباید بنویسیم در کتاب اصلی آمده! ملاک و معیار برای انتخاب مورد دوم به عنوان گزینه صحیح چه بوده است؟
سلام،چون هر از گاهی در یکی از کتابهای مرجع ،غلط گرفته شده در کتاب آورده شده است.این تست خالی از اشکال نیست و می توان هر دو را غلط گرفت.موفق باشید
کفایت داده
  • علیرضا اسفندیاری
سلام استاد وقت بخیر. سال نو با تاخیر مبارک. ببخشید تو پیام قبلی یادم رفت تبریک بگم.
استاد سوال ۲۳ آزمون ۲۲ام نمیتونیم بگیم رابطه کاهش هزینه رابطه خطی هست وهزینه آخرین تن رو نصف کنیم ؟ اینطوری استدلال کنیم که چون چند تن قبل هم با همون نسبت کم میشدن بگیم رابطه خطیه. یا اینکه بگیم ماهیت دونه ی گندم که توی همه تن ها ثابته پس چه ی گرمش چه ۲ گرمش با همون نسبت کم میشه؟
سلام،ممنونم.ممکنه این طور به نظر برسه که رابطه خطی برقراره ولی فقط به نظر می رسه!.صرفا اطلاعات راجع به هر تن و هر 200 کیلوگرم را داریم و نه اطلاعات دیگری و تا صورت سوال عنوان نکند که رابطه خطی است،نباید خطی در نظر گرفته شود.
کفایت داده
  • علیرضا اسفندیاری
سلام استاد خسته نباشید .
سوال ۲۱ آزمون ۲۰ داده ی دوم، میشه ۲تا مثلث با مساحتهای مختلف براش بگید؟
سلام،ممنون.مثلی با اضلاع 3،4،5 و مثلثی با اضلاع 2/2√5 ، 2/2√5و 5.
سوال روي جلد كتاب
  • جواد اخلاقي
سلام جناب مهندس نامي
با تشكر از زحمات جنابعالي در راهنمايي كامل در همه زمينه ها، لطفا روش حل سوال روي جلد كتاب بانك تست GMAT چاپ 1394 را بفرمائيد.
سلام،ممنون از شما.این سوال در آزمون 50 کتاب موجود است.سوال اول حل مساله.موفق باشید
کفایت
  • حمید علیپور
سلام
سوال29 ازمون 7
برای تایید کفایت داده 2 شما اومدین فقط تعداد سبد ها رو 20 گرفتین
اما تو سوال گفته در هر سبد حداقل یک است و داده 2 گفته اگه دوبرابر کنیم دگ هر سبد حداقل یک پرتغال نداشته باشد. از 11 تا 20 تعداد سبدها میتونه متغییر باشه چرا فقط 20 ؟؟!!!!!
ممنون میشم جواب بدین
سلام،طبق صورت سوال باید بتوانیم 20 پرتقال را به طور مساوی بین سبدها تقسیم کنیم.پس تعدادسبدها باید 20 یا 10 یا 4 یا 5 یا 1 باشد.اعداد11 تا 19 امکان ندارد.
کفایت
  • حمید علیپور
سلام استاد در سوال 22 ازمون 29 صفحه 421
در قسمت پاسخ فرض یک رو کفایتش رو تایید کردین اما اگرا y رو ما منفی یک بگیریم فرض کفایت رد میشه
من جواب من گزینه دو است
ممنون میشم توضیح بدین
سلام،منظور عدد طبیعی y است.موفق باشید
تصحیح جملات
  • حمید علیپور
سلام استاد سال نو مبارک
سوال 37 صفحه 288 - 50 ازمون
گزینه 1 "است" نباید به قرینه لفظی حذف شود؟؟!!چرا؟
سلام،سال نو شما هم مبارک. کلمه "است" اول پایه گذاری شده است می تواند به قرینه لفظی حذف شود ولی حذف نکردنش مشکلی ایجاد نمی کند.در واقع حذف اشتباه به قرینه است که مشکل ایجاد می کند ولی اگر حذف اتفاق نیفتد مشکلی نیست.پاسخ همان که در کتاب است،گزینه 3 به علت گرته برداری گزینه غلط است.موفق باشید
ازمون اول سوال ۲۱
  • نیما صیرفی نژاد
اگر مربع ۳در۳ یا ۵ در ۵ بود باید چه کار میکردیم؟
سلام
سال نو مبارک
این مربع ۴ در ۴ تنها مربع وفقی است؟ برای ساخت بقیه۴ در ۴ ها باید چه کار کرد؟
سلام،سال نو شما هم مبارک.راه حل ارائه شده برای ساختن مربع وقفی ،فقط برای حالت 4* 4 کاربرد دارد.در سایر حالات باید با نامگذاری خانه های خالی جدول و استفاده از دستگاه چند معادله چند معادله چند مجهول مساله را حل کنید.واضح است که مربع های 5*5 یا بزرگتر قابل ارائه در یک آزمون با زمان محدود نیستند.مربع 3*3 ر با استفاده از دستگاه حل کنید،البته این حالت هم بیش از حد ساده می شود.
داده 2 کافی نیست؟
  • مانی
سلام استاد بزرگوار. صفحه 134 آزمون 10.سوال 26.
تو این سوال اگه داده دوم رو هردوطرف رو به توان 2 برسونیم.و بعدش تعیین علامت کنیم.به عبارت x>3 میرسیم.که یک داده کافی است.الان کار من اشتباه بوده؟؟ممنونم
سلام،وقتی تعیین علامت می کنیم به عبارت X>3 یا X<3 می رسیم.در علامت دارید اشتباه می کنید.موفق باشید.